Typy szkła stosowanego w szybach samochodowych
Szyby samochodowe różnią się między sobą pod wieloma względami, w tym przede wszystkim rodzajem użytego szkła. W zależności od potrzeb, producent wytwarza szyby w różnych wariantach.
Szkło laminowane
Produkcja tego szkła polega na umieszczeniu jednej lub wielu warstw folii PVB pomiędzy dwoma lub więcej warstwami szkła. Szkło laminowane charakteryzuje się wysoką wytrzymałością, ochroną przed promieniami UV, odpornością na zmiany temperatury oraz dobrą przepuszczalnością światła.
Ogrzewane szkło laminowane
W tej wersji szkła, cienkie przewody grzewcze są zatapiane wewnątrz folii PVB. Taka konstrukcja zapobiega parowaniu i zamarzaniu szyb przednich oraz tylnych.
Szkło solaryczne
Producent pokrywa to szkło specjalną powłoką, która redukuje promieniowanie słoneczne. Dzięki temu zmniejsza się potrzeba korzystania z klimatyzacji, a pasażerowie i tapicerka zyskują ochronę przed szkodliwym działaniem słońca.
Szkło hartowane
Proces hartowania polega na nagrzewaniu szkła do wysokiej temperatury, a następnie szybkim ochłodzeniu. Na zewnętrznych warstwach producent ściska cząsteczki szkła, a wewnątrz je rozciąga, co sprawia, że szkło staje się wyjątkowo wytrzymałe. W przypadku rozbicia szkło rozpada się na małe, nieostre kawałki, co zwiększa bezpieczeństwo. Producent hartuje szkło, czyniąc je od 3 do 10 razy bardziej odpornym na uderzenia niż zwykłe szkło, co pozwala mu wytrzymać temperatury od 250°C do 320°C.
Szkło hydrofobowe
Ułatwia widoczność podczas deszczu. Na jego powierzchni woda tworzy krople, które łatwo spływają pod wpływem wiatru lub ruchu samochodu.
Szyby zespolone
Producent tworzy te szyby z dwóch lub więcej warstw szkła, oddzielając je aluminiową ramką, którą skleja organicznym klejem. Wewnątrz szyby można umieścić gaz, który poprawia jej właściwości termiczne lub akustyczne. Ramka absorbuje wilgoć, tworząc suchą przestrzeń powietrzną, co pozwala na kontrolę przepuszczalności słonecznej i współczynnika odbicia światła oraz zapobiega wilgoci.
Szkło kuloodporne
Składa się z wielowarstwowego szkła oddzielonego różnymi foliami (PVB, PU i PVC). Szkło jest zgrzewane w wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniem, co nadaje mu wyjątkową wytrzymałość, umożliwiającą zatrzymanie pocisków. Tylko niektóre warstwy szkła pękają przy uderzeniu, a wytrzymałość zależy od grubości i metody produkcji.
Podsumowując, na rynku dostępne są różne rodzaje szyb samochodowych, które mogą chronić przed słońcem, temperaturą, wilgocią czy hałasem. Można je również wzmacniać, aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy.