Czy zamienniki do samochodów są gorsze od oryginałów?

Jako właściciel samochodu myślisz sobie, że zamiennik to część gorszej jakości, które mają krótszą żywotność i wyższą awaryjność. Mity, mity i jeszcze raz mity i nie wierz w to, że coś tracisz na zamienniku. Rezygnując z części zamiennych dobrej klasy tracisz i to wiele.

Najważniejsza uwaga na początek – w większości marek samochodów 80% produkcji podzespołów zleca się zewnętrznym producentom. Znaczy to tyle, że koncern na pierwszym montażu w fabryce składa auto z części wyprodukowanych nawet w 80% u innych producentów. Co to znaczy dla Ciebie?

Twój samochód to nie wytwór jednej fabryki i jednego producenta. Większość podzespołów produkują zakontraktowani wykonawcy zewnętrzni – do 80% podzespołów. Następnie części trafiają do fabryki Opla, Audi, Mercedesa czy innej marki i tam są montowane. Wykonawcy podzespołów to oczywiście eksperci w swoich dziedzinach, którzy specjalizują się w określonych częściach. Jak to się ma do zamiennych części samochodowych?

Śmiało korzystaj z części zamiennych i zyskaj

Producenci samochodów zalecają na okresie trwania gwarancji wymianę części na nowe – oryginalne. Jednak rzadko spotkasz się z informacją, że części te powinny spełniać określone normy, a nie pochodzić z zakupu u producenta. Tak – Unia Europejska zabrała monopol producentom na wymianę podzespołów, ale uwarunkowała to przepisami. Przecież i tak są produkowane u zewnętrznych dostawców.

Komisja Europejska 1.06.2010 r. prawnie umożliwiła naprawy samochodu przy użyciu części zamiennych innych producentów, jednak spełniających rygorystyczne wymagania. Naprawa poza ASO jest możliwa, ale w renomowanym serwisie. Musi odbyć się zgodnie z zaleceniami producenta samochodu i co dla Ciebie ważne, możesz wykorzystać zamienniki tańsze nawet o 35%. Jednak nowe podzespoły muszą spełnić określone normy.

Jakie części możesz stosować, aby nie stracić gwarancji pojazdu?

OE to oryginalne części sygnowane logo producenta pojazdu, takie jak Ford, Mercedes czy VW. Z kolei OEM lub Q to oryginalne części zamienne oferowane przez renomowane firmy, np. LEMFORDER, TRW, LUK, SACHS, ATE albo BOSCH. Oferują identyczną jakość co OE, produkowane są przy użyciu tych samych technologii, a ich cena jest średnio o 15-20% niższa.

OEQ lub P to części zamienne o jakości porównywalnej z częściami OE, dostarczane przez renomowane firmy jako alternatywny zamiennik. Mogą różnić się nieco technologią, ale zachowują wymagania jakości producenta pojazdu. Oznaczenie PJ oznacza, że są rekomendowane przez producenta pojazdu, a ich cena może być niższa o nawet 35% w porównaniu do części OE.

Które części powodują utratę gwarancji?

AM lub Z to części zamienne aftermarket, produkowane przez mniej znane firmy. Nie spełniają standardów jakości producenta pojazdu i nie są dopuszczone do stosowania w autoryzowanych stacjach obsługi. Cena tych części może być nawet o 60% niższa niż cena sygnowanych symbolem OE.

Niestety, ale w tym przypadku stracisz gwarancję na samochód. Pozostanie Ci jedynie gwarancja producenta na część, którą zamontowano w Twoim samochodzie.

Wiesz, że wolno skorzystać Ci z tańszego zamiennika, ale który wybrać?

Na rynku znajdziesz wielu autoryzowanych producentów części zamiennych wysokiej klasy i spełniających wymagania producenta Twojego samochodu. Przykładem takich producentów są marki Frey czy Birth. Różnica polega na tym, że Frey specjalizuje się w podzespołach marek BMW oraz Mercedes. Natomiast Birth to uniwersalny producent dostarczający części do większości marek samochodowych.

Czy zamienniki na pewno będą pasowały do Twojego samochodu? Nawet mogą być lepsze od oryginału, gdy są wykonane z lepszych materiałów. Po prostu jakość lepsza, cena niższa, bo nie płacisz za logo producenta pojazdu.

Co ty opowiadasz, zamiennik lepszy od oryginału?

W niektórych przypadkach tak. Przykładowo weźmy filtr obudowy oleju do BMW model F20. Oryginał wykonany jest w znacznej części z plastiku, który:

  •   jest bardziej podatny na deformacje i wycieki,
  •   mniej odporny na wysokie temperatury.

Zamiennik to w dużej mierze włókno szklane oraz aluminium o wyższej odporności na wysokie temperatury, deformacje czy uszkodzenia mechaniczne. Co dla Ciebie ważne, różnica w cenie też jest „sympatyczna” – w tym wypadku o kilkaset złotych tańszy jest zamiennik Frey.

Jest jeszcze taniej, niż Ci się wydaje

Serwis BMW nie należy do najtańszych. Sama tarcza hamulcowa do modelu X5 to wydatek rzędu 2400 zł. Wydatek oczywiście gwarantujący fachowość serwisu i utrzymanie gwarancji na samochód.

Przy zakupie części o tej samej specyfikacji i odpowiednich normach prawnych zmniejszysz koszty zakupu do ok… 625 zł za samą tarczę. Różnica w cenie jest ogromna, a w przypadku jakości praktycznie na korzyść zamiennika Frey, bo jest wykonany z lepszych materiałów.

Oferta dla kierowców i serwisów

Sklepy stacjonarne i internetowe typu Motores często oferują części zamiennie w zarówno odbiorcom detalicznym, jak i serwisom samochodowym. W takim wypadku możesz samodzielnie zamówić zamiennik i skorzystać z niższej ceny.

Poza tym, że zyskasz cenowo, to w dodatku zachowasz gwarancję na samochód. Jak dobrze poszukasz, to jeszcze znajdziesz części lepiej wykonane niż oryginały – żywotniejsze. Jeśli nie jesteś ekspertem i nie czujesz się na siłach, aby ocenić jakość części, porozmawiaj z konsultantem. Dobry specjalista doradzi – pogodzi cenę, jakość i gwarancję.

Wpisy blogowe o częściach zamiennych